DEEP PURPLE – MACHINE HEAD

Godina -1972.

Da album Machine Head nije na sebi imao nijednu drugu pjesmu, zaslužio bi svoje mjesto na listi najboljih rock albuma, zbog rifova u pjesmi Smoke on the Water, koje su milijuni budućih gitarista željeli naučiti. Na sreću, i ostatak albuma je briljantan i postavlja temelje za kasniji razvoj heavy metala, sa sjajnom gitarom, bubnjevima i klavijaturama, upotpunjenima Ian Gillanovim vrištećim glasom. (E da, kamo sreće da je sve ovo istina. Kritičari su nekad najgluplja sorta, bar što se tiče rifova iz pjesme Smoke on the Water).

Od jedine dvojice mojih kolega iz osnovne škole koji su svirali gitaru, i ja sam naučio onih legendarnih nekoliko rifova po kojima je ova pjesma postala toliko popularna. i činilo mi se to dosta jednostavnim. Tek sam kasnije doznao da se rifovi iz ove pjesme mogu odsvirati na više načina, a ja sam znao onaj najjednostavniji.

Svojevremeno je u jednom rock časopisu jedan novinar napisao da je Ritchie Blackmore sa svojim rifovima u ovoj pjesmi stvorio hard rock, točno znajući kako hard rock treba da zvuči, dok je, recimo, jedan Jimmy Page tek otprilike slutio što bi hard rock trebao biti i da je Page nešto malo napipkivao nekakve bljedunjave rifove u svojim pjesmama. Čini se da osoba koja je to napisala nikad u životu nije čula Whole Lotta Love, Babe I´m Gonna Leave You, Ramble on, Gallows Pole, Black dog, Rock and Roll, Over the Hills and Far Away, No Quarter, Since I´ve Been Loving You i još mnoge druge. Dakle, ovo je možda najidiotskija izjava nekog novinara koju sam ikad čuo. Čak iako ima nešto u tih par rifova u Smoke on the Water, to je daleko ispod onoga što su radili Zeppelini. No dobro, svojevremeno sam i ja volio Deep Purple i imao četiri njihova albuma i još ponešto snimaka sa Mark I, i nije baš da sam otkidao na to, ali zvučalo mi je OK.

Ipak, čini se da ni sami Purpleovci nakon svoje druge postave nisu znali što žele raditi, što je rezultiralo čestim promjenama članova banda i sve lošijim i lošijim zvukom i albumima koji nisu više ni izdaleka uspjeli ponoviti uspjeh albuma In Rock, Fireball  i Machine Head. Deep Purple su  počeli mijenjati članove banda i pokušavali sa njima povratiti staru slavu i kvalitetu već maloprije navedenih albuma, no to nije išlo, jer su najvažniji članovi već napustili band, a ovaj pokušaj da ih se nadomjesti novim članovima vodio je u katastrofu.

Prije možda nekih petnaestak godina (nemojte me držati za riječ), Purpleovci sa Gillanom i Blackmoreom odsvirali su jedan koncert u Zagrebu, kasnije prikazan na TV-u, i bilo je to nešto očajno, nastup za plakati.. Poslije toga još par puta su se ponovo okupili i odradili neke mini turneje, ali sada su već bili metuzalemi, pa to nije ni moglo zvučati drugačije nego jaaakkkkooo loše.

Album Machine Head kupio sam sa nekih četrnaest godina, skupa sa In Rock i Fireball, i slušao sam ih jedno kraće vrijeme, dok nisam izgubio interes prema njima.

OSVRT NA PJESME

Pjesma Highway Star (Zvijezda autoputa), govori o opčinjenosti muškaraca automobilima, lijepim ženama i automobilskim utrkama. Izgleda da sve to troje ide skupa jedno sa drugim, auti, lijepa žena i brzine. No kad bi se moralo birati, bi li ljubav prema automobilima bila jača od ljubavi prema ženi ili bi ljubav prema ženi bila jača od ljubavi prema automobilima, to se iz teksta ove pjesme ne vidi.

Pjesma Maybe I’m a Leo, (Možda sam ja Leo),  to se jasno da zaključiti, pjesma je o izgubljenoj ljubavi žene, koja je glavnog aktera priče ostavila zbog njegove grubosti, i otišla u nebo, dok on očekuje da mu se ona vrati.

Pictures of Home, (Slike mog doma); -Što reći o ovoj pjesmi? Najdojmljiviji, bar meni, su slijedeći stihovi ove pjesme;- S prazninom, orlovima i snijegom, Neljubaznost koja hladi moje tijelo I vrišteći priziva slike doma. -Evo, ti stihovi nagovještavaju o čemu ova pjesma govori.

Pjesma Never Before (Nikada ranije), govori o očajanju čovjeka kojega je žena napustila, i ostali su samo bijeda, bol, tuga i samoća. Ništa novo.

Pjesmu Smoke on the Water (Dim na Vodi), napisao je Ian Gillan, a ona govori o stvarnom događaju, kada su članovi Deep Purple prisustvovali jednom nemilom događaju u Casinu u Montreuxu u Švicarskoj. Ono što se tamo desilo bilo je slijedeće; -Tijekom koncerta Franka Zappe netko iz publike ispalio je raketu iz signalnog pištolja i izazvao požar u prostoru u kojem se koncert odvijao. Prostor je izgorio do temelja, a bio je stacioniran na Ženevskom jezeru. Otud stihovi; -Dim na vodi, Vatra na nebu.

Pjesma Lazy (Lijen), na prvi pogled govori o nekoj lijenoj osobi koja se samo izležava i spava, no malo kasnije doznajemo da je to zbog toga što ona ne želi više živjeti, unatoč tome što se glavni akter pjesme silno trudi da se to promijeni na bolje.

Pjesma Space Truckin (Putovanje svemirom), u par riječi govori o vožnji kroz svemir, od Marsa do Venere i dalje kroz Mliječnu stazu. I ima tamo svega.

Takav je bio ovaj album kada je objavljen, a na reizdanju povodom 25-godišnjice objavljivanja ovog albuma dodana je još jedna pjesma, When a Blind Man Cries. Radi se o jednoj jako lijepoj laganici.

Živanović Aleksandar